Az iskola célkitűzései:
A környezeti nevelés olyan személyiségformálást jelent, amely kialakítja a környezettel kapcsolatos magatartási és életviteli mintákat, amelynek során tanulóink a környezetért felelős személyiséggé válnak. Fontos biztosítani mindenki számára a lehetőséget, hogy elsajátíthassa a szükséges tudást, készséget, értékrendszert, pozitív érzelmi hozzáállást. Gyermekeink a helyi természeti és épített környezeti lehetőségeknek köszönhetően szép környezetben, jó levegőn nőhetnek fel, ahol szinte korlátlan lehetőségük van a mozgás mindenféle vállfajára, ahol az állatokat és a növényeket otthon és a természetben testközelből is megfigyelhetik. Fontos célunknak tekintjük, hogy a természetet, a növényeket és állatokat megszeressék, és a maguk módján, szintjén ismerjék és védjék. Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és a társadalmi környezet szépségére nyitottak, ezt értékelni tudják, a természettel együtt tudnak élni. A környezettudatos magatartás kialakítása csak kisgyerekkorban elkezdve hatékony.
Célunk együttműködni a község önkormányzatával, a szülői munkaközösséggel, társadalmi szervezetekkel, hogy közösen alakítsuk, mélyítsük a fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodást, életmódot.
Törekszünk arra, hogy iskolánk olyan intézménnyé váljon, ahol a belső terek hangulatosak, növények díszítik azokat, illetve barátságos faliújságok, tablók, az udvaron pedig padok állnak rendelkezésre, hogy néhány foglalkozás akár kint – természetes körülmények között – is megtartható legyen.
....katt a linkre....
Feladat ellátási szintek
Pedagógiai szint
A cél elérése érdekében a gyakorlatban megvalósuló elemek:
-
tanulóink testközelből ismerkedjenek meg a környék flórájával, faunájával,
-
a specifikusan magyar, különösen a védett fajok megismertetése,
-
élő környezetünk megismerése, óvása, szépítése,
-
tájvédelmi körzetek, védett növényeink, állataink Cered környékén való felkutatása,
-
a környezetünkben élő fajok megismertetése,
-
a környezet megóvása,
-
környezetbarát anyagok használata,
-
a természetben lévő anyagok és ezek felhasználási módjainak ismertetése,
-
az energiatakarékosság módszereinek megismertetése,
-
veszélyes hulladékok megismertetése, kezelése,
-
újrahasznosítható anyagok gyűjtése,
-
az iskola udvarának – előzetes beosztás alapján történő – tisztán tartása (diákok),
-
az iskola dekorálása,
-
faliújság készítése (környezetbarát és tisztálkodó szerek használata),
-
kitüntetett napok megünneplése (a Föld napja, a Víz világnapja, Madarak és fák napja),
-
gyűjtési akciók (papírgyűjtés, elemgyűjtés),
-
tisztasági verseny.
Társas kapcsolatok szint, Technikai/gazdasági szint
Környezeti nevelési munkánk céljának eléréséhez elengedhetetlen feltétel, hogy az iskolai élet valamennyi résztvevője jó együttműködést alakítson ki egymással.
Iskolán belüli együttműködés:
Tanárok: Az iskola minden tanárának feladata, hogy környezettudatos magatartásával, munkájával példaértékű legyen a tanulók számára. Tantárgyában segítse a környezeti nevelési célok megtalálását, építse be ezeket tanmenetébe! Vegyen részt a környezeti nevelési programokon, segítsen azok megszervezésében!
Diákok: Az iskola minden diákjának feladata, hogy vigyázzon környezetére, társait figyelmeztesse a kulturált magatartásra. Ebben kiemelkedő szerepe van a Diákönkormányzatnak, az osztályközösségeknek. Tanulóink vegyenek részt aktívan a környezeti nevelési programokon!
Nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak: Az iskolai adminisztrációs és technikai dolgozók munkájukkal aktív részesei kell legyenek a környezeti nevelési programnak. Munkavégzésük legyen példamutató, csökkentsék a felesleges papírfelhasználást, folyamatosan gyűjtsék a hulladékpapírt. Az iskola épületének takarítása során környezetkímélő, az egészségre nem ártalmas tisztítószereket használjanak!
Iskolán kívüli együttműködés:
Fenntartó: Az iskola igazgatója a fenntartóval és az önkormányzattal való egyeztetés során a lehető legoptimálisabb helyzet megteremtésének lehetőségét érje el, és a fenntartó a kötelező támogatásokon túl is segítse az iskolai környezeti nevelési programokat!
Szülők: Személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői! Szülői értekezleteken legyen téma a környezeti nevelés. A szülők kapcsolódjanak be az iskola környezetvédelmi programjaiba, pl. hulladékgyűjtés, madáretetők létesítése.
Programok havi lebontásban
Időpont |
Program |
Résztvevők |
Felelős
|
2019.szeptember 2.
|
Az ökoiskolai munkaközösség megalakítása. Az éves program megbeszélése. |
munkaközösség tagjai |
Kiss Józsefné intézményvezető és Horváthné Világosi Boglárka munkaközösség vezető |
2019. szeptember 9. |
Az ökoiskolai munkaterv egyeztetése a Diákönkormányzattal, a Szülői Közösség képviselőivel |
munkaközösség tagjai DÖK képviselő SZK képviselő |
Horváthné Világosi Boglárka munkacsoport vezető |
2019. szeptember |
Tisztasági verseny elindítása |
|
Klárik Edina |
2019. szeptember |
Szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése |
|
Horváthné Világosi Boglárka |
2019. szeptember 20. |
Takarítás Világnapja |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2019. szeptember 30. |
Őszi papírgyűjtés |
alsó és felső tagozat |
Simonné Lőcsei Mónika |
2019. szeptember 30. – október 4. |
„A világ legnagyobb tanórája” |
|
Bálintné Kőhalmi Csilla |
2019. október 4. |
Állatok világnapja |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2019. október 18. |
Világgyalogló Nap |
alsó és felső tagozat |
Molnár Ágnes Borbála |
2019. november |
Madáretetők, -itatók kihelyezése |
alsó és felső tagozat |
Herman László |
2019. november 9. |
A 10 millió fa napja - november 9. |
|
|
2019. november 18-22. |
Egészséghét |
alsó és felső tagozat |
Misztarka Istvánné |
2019. november 29.-december 20. |
Adventi készülődés |
alsó és felső tagozat |
Kiss Józsefné |
2019. december |
Téli madáretetés |
alsó és felső tagozat |
Dániel Győzőné
|
2019. december 7. |
Téli túra |
alsó és felső tagozat |
Farkas Lajos |
2020. március 22. |
Víz világnapja |
alsó és felső tagozat |
Klárik Edina |
2020. március |
Húsvéti készülődés a délutáni foglalkoztatóban |
alsó tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka, Bálintné Kőhalmi Csilla |
2020. április |
Belső udvar rendezése – virágosítás |
alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagok |
2020. április 20-24. |
Fenntarthatósági Témahét |
|
Horváthné Világosi Boglárka, Dániel Győzőné |
2020. április 22. |
Föld napja |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2020. április |
Tavaszi papírgyűjtés |
alsó és felső tagozat |
Simonné Lőcsei Mónika |
2020. április |
Nyári napközis és bennlakásos táborok előkészítése |
|
|
2020. május 10. |
Madarak és fák napja |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2020. május |
3 falu 2 keréken |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2020. május |
„Te szedd!” szemétgyűjtési akció |
alsó és felső tagozat |
Munkacsoport tagjai |
2020. június 5. |
Környezetvédelmi Világnap |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2020. június 10. |
Ökoiskolai munkacsoport éves munkájának értékelése |
munkaközösség tagjai |
Horváthné Világosi Boglárka |