Készítette: Hulitka Annamária
Ökoiskolai munkaközösség vezető
Személyi feltételek
Az Ökoiskolai munkaközösség tagjai:
Kiss Józsefné, intézményvezető, 1. osztályos osztályfőnök
Kiss Eszter, 5. osztályos osztályfőnök
Horváthné Világosi Boglárka 2. osztályos osztályfőnök
Tajti Kinga iskolatitkár
Tajti Virág pedagógiai asszisztens
A munkaközösség célkitűzései
A környezeti nevelés olyan személyiségformálást jelent, amely kialakítja a környezettel kapcsolatos magatartási és életviteli mintákat, amelynek során tanulóink a környezetért felelős személyiséggé válnak. Fontos biztosítani mindenki számára a lehetőséget, hogy elsajátíthassa a szükséges tudást, készséget, értékrendszert, pozitív érzelmi hozzáállást. Gyermekeink a helyi természeti és épített környezeti lehetőségeknek köszönhetően szép környezetben, jó levegőn nőhetnek fel, ahol szinte korlátlan lehetőségük van a mozgás mindenféle vállfajára, ahol az állatokat és a növényeket otthon és a természetben testközelből is megfigyelhetik. Fontos célunknak tekintjük, hogy a természetet, a növényeket és állatokat megszeressék, és a maguk módján, szintjén ismerjék és védjék. Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és a társadalmi környezet szépségére nyitottak, ezt értékelni tudják, a természettel együtt tudnak élni. A környezettudatos magatartás kialakítása csak kisgyerekkorban elkezdve hatékony.
Célunk együttműködni a község önkormányzatával, a szülői munkaközösséggel, társadalmi szervezetekkel, hogy közösen alakítsuk, mélyítsük a fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodást, életmódot.
Törekszünk arra, hogy iskolánk olyan intézménnyé váljon, ahol a belső terek hangulatosak, növények díszítik azokat, illetve barátságos faliújságok, tablók, az udvaron pedig padok állnak rendelkezésre, hogy néhány foglalkozás akár kint – természetes körülmények között – is megtartható legyen.
Kiemelt cél
Az idei tanévben kiemelt célunk az iskolakert megvalósítása és tanulóink környezettudatos gondolkodásra való nevelése.
Kertünk kialakítása megkezdődött a terület kijelölésével, és az öreg almafa kivágásával. Mindezek lehetővé teszik az őszi és tavaszi haszonnövények ültetését a biokertészünk javaslatainak figyelembe vételével.
Feltett szándékom, hogy nemcsak a diákok, de a szüleik érdeklődését felkeltve, bevonjuk őket ebbe a közösséget építő munkába. Madáretetők és virágládák készítésével minden korosztály megtalálhatja a számára vonzó feladatot, hogy aktív részese legyen kertünk és iskolánk szépítésében. A fenntartható fejlődés jegyében, projektjeinkhez újrahasznosítható és a természetben fellelhető anyagok használatát szorgalmazzuk.
Feladat ellátási szintek
Pedagógiai szint
A cél elérése érdekében a gyakorlatban megvalósuló elemek: 23
- tanulóink testközelből ismerkedjenek meg a környék flórájával, faunájával,
- specifikusan magyar, különösen a védett fajok megismertetése,
- élő környezetünk megismerése, óvása, szépítése,
- tájvédelmi körzetek, védett növényeink, állataink Cered környékén való felkutatása,
- környezetünkben élő fajok megismertetése,
- környezet megóvása,
- környezetbarát anyagok használata,
- természetben lévő anyagok és ezek felhasználási módjainak ismertetése,
- energiatakarékosság módszereinek megismertetése,
- veszélyes hulladékok megismertetése, kezelése,
- újrahasznosítható anyagok gyűjtése,
- iskola udvarának – előzetes beosztás alapján történő – tisztán tartása (diákok),
- iskola dekorálása,
- faliújság készítése (környezetbarát és tisztálkodó szerek használata),
- kitüntetett napok megünneplése (Föld napja, Víz világnapja, Madarak és fák napja),
- gyűjtési akciók (papírgyűjtés, elemgyűjtés),
- tisztasági verseny
- ökoiskolaként az iskola honlapjának folyamatos frissítése
Társas kapcsolatok szint, Technikai/gazdasági szint
Környezeti nevelési munkánk céljának eléréséhez elengedhetetlen feltétel, hogy az iskolai élet valamennyi résztvevője jó együttműködést alakítson ki egymással.
- Iskolán belüli együttműködés
Tanárok: Az iskola minden tanárának feladata, hogy környezettudatos magatartásával, munkájával példaértékű legyen a tanulók számára. Tantárgyában segítse a környezeti nevelési célok megtalálását, építse be ezeket tanmenetébe! Vegyen részt a környezeti nevelési programokon, segítsen azok megszervezésében!
Diákok: Az iskola minden diákjának feladata, hogy vigyázzon környezetére, társait figyelmeztesse a kulturált magatartásra. Ebben kiemelkedő szerepe van a Diákönkormányzatnak, az osztályközösségeknek. Tanulóink vegyenek részt aktívan a környezeti nevelési programokon!
Nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak: Az iskolai adminisztrációs és technikai dolgozók munkájukkal aktív részesei legyenek a környezeti nevelési programnak. Munkavégzésük legyen példamutató, csökkentsék a felesleges papírfelhasználást, folyamatosan gyűjtsék a hulladékpapírt. Az iskola épületének takarítása során környezetkímélő, az egészségre nem ártalmas tisztítószereket használjanak!
- Iskolán kívüli együttműködés
Fenntartó: Az intézményvezető a fenntartóval és az önkormányzattal való egyeztetés során a lehető legoptimálisabb helyzet megteremtésének lehetőségét érje el, és a fenntartó a kötelező támogatásokon túl is segítse az iskolai környezeti nevelési programokat!
Szülők: Személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői! Szülői értekezleteken legyen téma a környezeti nevelés. A szülők kapcsolódjanak be az iskola környezetvédelmi programjaiba, pl. hulladékgyűjtés, madáretetők létesítése.
Programok
Időpont |
Program |
Résztvevők |
Felelős |
2022. szeptember |
A mezítlábas ösvény felújítása |
Munkaközösség tagjai |
Hulitka Annamária |
2022. szeptember |
Ágyások kialakításának kezdete és őszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. szeptember |
Szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |
2022. szeptember |
Víztartály és komposztáló kihelyezése |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Herman László |
2022. szeptember 22. |
Takarítás Világnapja |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |
2022. október 3-7. |
Világ Legnagyobb Tanórája- Fenntartható fejlődés nevében |
Alsó és felső tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka |
2022. október 4. |
Az állatok világnapja 2022 |
Alsó tagozat |
osztályfőnökök |
2022. október |
Madáretetők készítése- újrahasznosítás |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2022. október |
Magas ágyások készítése és őszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. október 28. |
Világgyalogló Nap |
Alsó és felső tagozat |
Kiss Eszter Hulitka Annamária |
2022. november |
Madáretetők, -itatók kihelyezése |
Alsó és felső tagozat |
Herman László |
2022. november |
Iskola kert- tél alá vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. november |
Egészséghét |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Kiss Eszter |
2022. november- december |
Adventi készülődés- természetben található alapanyagok felhasználása |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2022. december |
Téli túra |
Alsó és felső tagozat |
Kiss Eszter Osztályfőnökök |
2022. január 25. |
Fél – éves értékelés |
Munkaközösség tagjai |
Hulitka Annamária |
2023. január- február |
Virágládák készítése- újrahasznosítás |
Munkaközösség tagjai Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária Horváthné Világosi Boglárka |
2023. február vége |
Korai vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2023. március 22. |
Víz világnapja |
Alsó és felső tagozat |
|
2022. március- április |
Iskola kert- tavaszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2023. március-április |
Húsvéti készülődés- dísztárgyak készítése a fenntartható fejlődés jegyében |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2023. március-április |
Virágosítás |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
|
2023. április |
Fenntarthatósági Témahét 2023. |
Alsó tagozat |
Hulitka Annamária Alsó tagozatos osztályfőnökök |
2023. május 5. |
Ökohét- Szemétszedés |
Munkaközösség tagjai Alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagjai |
2023. június |
Helyismereti nap |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |