Ökoiskola és kert a 2022-es és 2023-as tanévben

 

Az őszi időszakban sikerült megvalósítanunk az iskolakert kialakítását és a komposztáló beüzemelését. A talaj megmunkálása jelentős igénybevételt jelentet a tanulók számára, ezért szülői segítséget kértünk a kert gépi felásásához. A gyermekek rendkívül örültek a szülői közreműködésnek, mely növelte az iskolakert iránti érdeklődést. Az iskola dolgozói is segítették munkákat az iskola körül összegyűjtött levelek komposztálásával. Már ősszel elkezdtük a komposztlé talajra való locsolását és rendszeres gyomlálással igyekeztünk elérni az eddigi elért munkánk megőrzését. Kifejezetten az alsós osztályok szerettek ebben a tevékenységben részt venni.

A tanulók tantermükben elhelyezett dobozokban gyűjtötték a nap során képződött szerves hulladékot, melyet a nap végén a komposztálónkba helyeztünk. A diák-felelősök ellenőrizték a szemetesbe dobott hulladék összetételét, hogy elkerüljük a szerves hulladék műanyaggal való szennyeződését. Jó volt látni a gyermekek környezettudatos fejlődését. A tanulók jelentős része igyekezett a hulladékot külön válogatni, hogy a komposztálóba csak megfelelő minőségű hulladék kerüljön. A gyerekek lelkesedése a szerves hulladék összegyűjtésében az év vége felé csökkent, ezért következő év céljaként kitűztük az ételmaradék napi gyűjtését.

Egy-egy projekt előtt, a gyermekek olyan alapanyagokat kerestek, melyek újrahasznosításból származtak. A délutáni foglalkozásokon nagy hangsúlyt fektettünk ezeknek és a természetben gyűjtött anyagok használatára. Ilyen tárgyakkal el is kezdtük díszíteni iskolánk épületét. Októberben tanulóink madáretetőt készítettek műanyag palackokból, melyeket kihelyeztünk a már meglévők mellé. Két lelkes diákunk heti rendszerességgel töltötte fel őket.

A november és a december az adventi készülődés jegyében telt el. Osztálytermünk és iskolánk díszítését a természetben talált és újrahasznosított anyagokkal igyekeztünk megoldani. A kiscsoportos, téli kirándulásaink során gyűjtött tobozokból és gallyakból készítettünk adventi koszorút. Újságpapírból és régi könyvekből hajtogattunk papír angyalkákat és karácsonyfát asztali dísznek.

Tanulóink izgatottan várták a tavaszi kerti munkálatok megkezdést. Kora tavasszal a hatodik és hetedik osztályos fiúk újra felásták kertünket, melyben kialakítottuk az ágyásokat. A kisebbek segítségével elegyengettük a talajt. Sajnos, a föld nagyon sok építési hulladékot tartalmazott, ezeket igyekeztünk eltávolítani az ásási folyamat során. Hat nagyobb méretű ágyást készítettünk, melyeket további sorokra osztottunk fel az egyszerűbb hozzáférhetőség érdekében. Az utolsó ágyást szabadon hagytuk, ide őszi vetést tervezünk. Diákjaink először borsót és salátát vetettek, melyek sikeresen kibújtak a hűvös idő ellenére. A kártevők elleni védelem miatt a saláta mellé hagymát ültettünk. Hagymáink is nagyon szépen növekednek, diákjaink már szüreteltek újhagymát belőle. A nagyobb részét viszont egy őszi bográcsozásra kívánjuk meghagyni.

Az iskolakertben is igyekeztünk az újrahasznosításra figyelni. Az egész alsó tagozat bevonásával gyűjtöttünk tejes poharakat, melyekbe mindenki elültette a választott vetőmagot. Ennek köszönhetően számos palántát sikerült nevelnünk az ablakpárkányokon. Amikor már az időjárás megengedte, május első felében, palántáinkat kiültettük. Sajnos a cukkini nem kelt ki, valószínűleg a nem megfelelő vetőmag következtében. Helyére további palántákat kaptunk az intézmény vezetőjétől. Batáta palántáink szépen fejlődnek a kisebb méretű paradicsom palántákkal együtt, melyek valószínűleg csak a nyár végén vagy szeptember elején hoznak majd termést. A borsó karózását szülői segítséggel oldottuk meg. A paradicsom kötözését a nyári szünet folyamán fejeztük be.

A tápanyag utánpótlásról a komposztlével történő locsolással gondoskodtunk. A komposztáló és veteményesünk locsolását mind a diákjaink, mind az iskola dolgozói együttesen végezték. Az alsós tagozat diákjai a második félévben is nagyon élvezték a gyomlálást és a palánták elültetését. Az első osztályosaink segítségével elültettük virágjainkat, melyek az iskola bejáratát díszítik. Ezeket és szobanövényeinket több lelkes tanulónk rendszeresen locsolta. E mellett, a rendszeres gyomlálásba a takarító alkalmazottak is besegítettek.

Az év végén örömmel szüreteltünk salátát és újhagymát azon tanulókkal, akik részt vettek a munkálatokban. A negyedik osztály pikniket tartott, melyen a hagymát és salátát zsíros kenyérrel fogyasztotta el. Az osztály több alkalmazottat illetve diákot meghívott a piknikre, melyen közösen élvezhették munkájuk termését.

A Dr. Krepuska Géza Általános Iskola kertjében tett látogatás számos ötlettel szolgált iskolakertünk fejlesztésére. Feltett szándékom, hogy kertünk szerves részévé váljon tanmeneteinknek és iskolánk életének. Reményteljesen várjuk a két intézmény közötti együttműködést a jövőben.

Témaheteink

Az Egészség hetet november 14 és 18-a között tartottuk. Az alsó osztályos diákjaink a technika, környezetismeret és a ráhangolódás órák keretén belül ismerkedhettek meg a testi és a szellemi egészség fontosságával. Érdekes volt szembesülni azzal a ténnyel, hogy a gyerekek leginkább a testmozgással azonosítják az egészséget, de kevesen értik a mentális jólét szervezetünkre gyakorolt hatását.

A felső tagozatos osztályokban a fiatalok mentális egészségére fordítottunk jelentős figyelmet. Az etika és az osztályfőnöki órákon a gyerekeknek lehetősége jutott olyan témákat megvitatni, mint az önmegvalósítás, elfogadás, és alkalmazkodóképesség. Kollégáim ismeretterjesztő füzetecskék kiosztásával biztosították, hogy a témában érdeklődő tanulóink otthon bővebben megismerkedjenek néhány egyszerű módszerrel, mellyel mentális fittségüket ˝tornáztathatják˝.

Március 22-én ünnepeltük a Víz Világnapját. Az osztályfőnöki órákon interaktív foglalkozások segítségével beszéltünk meg édesvízkészleteink megőrzésének fontosságát. A tanulók megosztották ötleteiket, hogyan csökkenthetik a víz felhasználásukat otthonukban. Felsős diákjaink vízóra ellenőrzésével mérték heti vízfogyasztásukat. A témahét lezárására, a kollégák és diákjaink kékbe öltözve formáltak egy élő vízcseppet.

A tavaszi szünetet megelőzően húsvéti bütyköldét szerveztünk az alsós és felsős évfolyamok számára. Az újrahasznosítás jegyében nyuszis asztali díszeket, ajtókopogtatót, kosárkát készítettek a gyerekek műanyag palackok, tojástartók, WC papír gurigák felhasználásával.

Fenntarthatósági Témahetünket szemétszedéssel indítottuk, melyen a rossz idő ellenére, nagy számban vettek részt. Lelkes tanulóink több zsáknyi szemetet gyűjtöttek össze Cered utcáin, ezzel szépítve környezetünket.

A keddi kézműves foglalkozásunkon régi pólókat, zoknikat és fonalat használtunk játékok készítésére. A tanáraik segítségével gyerekek kész mesterművekkel büszkélkedhettek a foglalkozás végére.

A szerdai nap fénypontja a biciklis akadályverseny volt, mellyen főként a nagyobb korosztály brillírozott.

A virágosításban iskolánk legkisebbjei izgatottan vettek részt. A kis kezeknek köszönhetően, iskolánk bejáratát már virágok díszítik.

Felsős diákjaink izgatottan vettek részt a Zöld Okos kupában, mely digitálisan mérte fel tanulóink fenntarthatósági ismereteit.

Mindenkinek hálásan köszönöm segítségét az ökoiskola éves munkájában!